- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- J.D. de Vries
- Toelichting
-
De raadsvergadering begint al om 16.30 uur. Van 18.00 - 19.00 uur wordt de vergadering geschorst om een hapje te eten.
Het is mogelijk om in te spreken over onderwerpen die op de agenda van de raadsvergadering staan, met uitzondering van de onderwerpen die de raad alleen besluitvormend behandelt. De inspraak vindt plaats voorafgaand aan de behandeling van het agendapunt. De geldende regels voor inspraak kunt u vinden op deze website bij de vraagbaak.
Agendapunten
-
0Test beeld en geluid
-
1Opening
-
2Mededelingen
-
3
Over dit agendapunt
De raad stelt de agenda definitief vast.Bijlagen
-
4
Over dit agendapunt
Raadsleden kunnen vragen stellen aan het college over zaken die de gemeente aangaan. Het raadslid dat tijdens het vragenhalfuur vragen wil stellen, geeft de vragen zo mogelijk voor 12.00 uur van de dag voorafgaand aan de dag van de raadsvergadering door. De betreffende portefeuillehouder geeft direct na het stellen van de vraag in de raadsvergadering mondeling antwoord. Als een vraag later binnenkomt, of tijdens het vragenhalfuur, geeft het college zo mogelijk ook direct mondeling antwoord. Als beantwoording niet direct mogelijk is, geeft het college in ieder geval binnen twee werkdagen schriftelijk antwoord aan de vragensteller. -
5
Over dit agendapunt
Alle toezeggingen gedaan tijdens informatiecarrousels en raadsvergaderingen staan op de toezeggingenlijst. Als het college van mening is dat het uitvoering heeft gegeven aan de toezegging, vermeldt de griffie dit op de lijst met het voorstel en een toelichting van het college om de toezegging als afgedaan te beschouwen. De griffie voegt de lijst met toezeggingen op 26 november 2025 toe.
Het college stelt de raad voor de volgende toezeggingen als afgedaan te beschouwen:
- De toezegging met het ID-nr. 148 (Gang van zaken Eettuin in het najaar evalueren);
- De toezegging met het ID-nr. 149 (De raad tijdig informeren, mocht er vóór de evaluatie Eettuin in november aanleiding voor zijn);
- De toezegging met het ID-nr. 160 (De raad in september informeren over nieuw wolvenbeleid);
- De toezegging met het ID-nr. 168 (Kosten preventieve bijeenkomsten Wmo onttrekken aan post toegang- en eerstelijnsvoorzieningen);
- De toezegging met het ID-nr. 175 (De raad op de hoogte houden van reactie van Delta of RTV NOF ook uitgezonden kan worden).
Bijlagen
-
6
Over dit agendapunt
Alle aangenomen moties staan op de motielijst. Als het college van mening is dat het uitvoering heeft gegeven aan de motie, vermeldt de griffie dit op de lijst met het voorstel en een toelichting van het college om de motie als afgedaan te beschouwen. De griffie voegt de motielijst op 26 november 2025 toe.
Het college stelt de raad voor de volgende motie(s) als afgedaan te beschouwen:
- De motie met het ID-nr. 439 (Missie & visie FUMO);
- De motie met het ID-nr. 523 (Kosten GIS-meiwurker yn 2026 budzjetneutraal);
- De motie met het ID-nr. 524 (OZB-tarief verhogen met niet meer dan 5%);
- De motie met het ID-nr. 525 (Schrappen 10% korting op subsidies);
- De motie met het ID-nr. 526 (Indexering subsidies 2%).
Bijlagen
-
7
Over dit agendapunt
De raad stelt de besluitenlijst van de vorige raadsvergadering vast.Bijlagen
-
8
Over het raadsvoorstel
Elk jaar wordt door de gemeente, ketenpartners en overige betrokken partijen werk verzet om de jaarwisseling goed te laten verlopen. Het doel van organiseren van activiteiten is om de verstoring van de openbare orde te voorkomen en de schade rond de jaarwisseling te beperken. Door een subsidieregeling activiteiten jaarwisseling Achtkarspelen vast te stellen, wordt de rechtszekerheid van de burger bevorderd en draagt de regeling bij aan het transparant handelen van de gemeente.
Het college stelt de raad voor in te stemmen met aanvullende financiering van € 9.750 ten behoeve van de subsidieregeling activiteiten jaarwisseling gemeente Achtkarspelen.Bijlagen
-
9
Over het raadsvoorstel
De huidige verordening op de Rekenkamer Achtkarspelen 2024 voldoet niet aan de Gemeentewet omdat het bestuurlijk wederhoor er niet in is opgenomen. In de nieuwe verordening is dit toegevoegd waardoor de verordening wel aan de wet voldoet.
De controlecommissie stelt de raad voor de verordening vast te stellen.Bijlagen
-
10
Over het raadsvoorstel
De rekenkamer kan op eigen initiatief of op verzoek van de gemeenteraad of inwoners onderzoek doen naar doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van gemeentelijk beleid. In 2023/2024 heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar het evenementenbeleid van de gemeente Achtkarspelen en de uitkomsten van dat onderzoek staan nu op de agenda.
De controlecommissie stelt de raad voor kennis te nemen van het onderzoeksrapport, de aanbevelingen over te nemen en deze conform uit te (laten) voeren en de uitvoering van de aanbevelingen begin 2027 te evalueren.Bijlagen
-
11
Over het raadsvoorstel
De gemeente moet zich bij economische activiteiten (waaronder verhuur, verkoop, opstalrechten) houden aan de Wet markt en overheid. Dat houdt onder andere in dat de gemeente de integrale kosten van haar producten en diensten moet doorberekenen, tenzij de gemeenteraad een algemeenbelangbesluit heeft genomen. De gemeenteraad heeft dit besluit in 2014 genomen. Uit jurisprudentie blijkt dat een algemeenbelangbesluit aan bepaalde eisen moet voldoen en periodiek geëvalueerd moet worden. Het algemeenbelangbesluit moet aangepast worden om te voldoen aan de Wet markt en overheid.
Het college stelt de raad voor het besluit van 26 juni 2014 in te trekken en het bijgesloten ‘Algemeenbelangbesluit voor buitensportaccommodaties van de gemeente Achtkarspelen’ met bijlagen vast te stellen.Bijlagen
-
12
Over het raadsvoorstel
Het bestuur van de MOA heeft de conceptjaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 voorlopig vastgesteld en legt deze nu ter goedkeuring voor de raad. Op deze wijze legt het bestuur van de MOA verantwoording af. De raad kan een zienswijze indienen.
Het college stelt de raad voor de conceptjaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 van de stichting MOA goed te keuren.Bijlagen
-
13
Over het raadsvoorstel
Op 12 juni 2025 hebben fracties FNP, GBA en CU een motie ingediend waarin wordt verzocht om mogelijkheden en voorwaarden te onderzoeken om mee te doen aan Buurtgezinnen. De motie is met algemene stemmen aangenomen. Ook is aan het college verzocht om de financiële consequenties en kansen van financiering te onderzoeken en een voorstel te doen aan de raad voor de begroting van 2026 om Buurtgezinnen in te zetten in gemeente Achtkarspelen.
Stichting Buurtgezinnen koppelt ‘vraaggezinnen’ die het moeilijk hebben aan een stabiel ‘steungezin’ in de buurt. Kinderen uit vraaggezinnen kunnen, afhankelijk van wensen en behoeften, bijvoorbeeld wekelijks een middag naar een steungezin. Hier ontvangen zij extra aandacht en liefde, dit ontlast de ouders van het vraaggezin. Hierdoor wordt mogelijk voorkomen dat problemen in vraaggezinnen verergeren. Vanuit het motto ‘opvoeden doen we samen’ draagt Buurtgezinnen eraan bij dat kinderen thuis in hun eigen gezin kunnen (blijven) opgroeien en dat gezinnen in de maatschappij elkaar helpen met het grootbrengen van kinderen. De steungezinnen bieden vrijwillig informele hulp.
Het college vraagt de raad in te stemmen met de inzet van Buurtgezinnen in een proeftuin van 2 jaar (2026 en 2027) en het bedrag voor de proeftuin van 2 jaar ter hoogte van € 95.040,00 beschikbaar te stellen vanuit de algemene reserve.Bijlagen
-
14
Over het raadsvoorstel
Eind 2024 heeft de raad de looptijd van de huidige Nota Grondbeleid 2020-2024 met een jaar verlengd. Hiernaast vroeg de raad om een tussentijdse update voor de actualisatie van de nieuwe Nota Grondbeleid. Op 21 november 2024 is de raad meegenomen in het proces, is hij inhoudelijk geïnformeerd over de diverse vormen van grondbeleid en is informatie opgehaald wat als input diende voor de nieuwe Nota Grondbeleid. Uit deze sessie bleek dat de raad graag ziet dat er meer gedaan wordt om woningbouw te versnellen.
Naar aanleiding van de presentatie wordt voorgesteld om (actief) situationeel grondbeleid toe te passen, zodat per locatie voor een passende vorm grondbeleid kan worden gekozen. De intentie is om per locatie, ongeacht het gekozen grondbeleid, een actievere houding op te stellen. De keuze wordt per project op basis van afwegingscriteria gemaakt (zie hoofdstuk 4 van bijlage 1 Nota Grondbeleid). Met behulp van stelposten willen we aan de wens van de raad om actiever te acteren voldoen.
Het college stelt de raad voor om de Nota Grondbeleid 2026-2029 vast te stellen en daarmee in te stemmen met (actief) situationeel grondbeleid en een budget Algemene kosten grondzaken van €50.000 beschikbaar te stellen voor taken van grondzaken. Hieronder vallen taxaties, aankoopkosten, advieskosten en dergelijke kosten en dit te dekken uit het positieve resultaat van de (toekomstige) afgesloten grondexploitaties.Bijlagen
-
15
Over het raadsvoorstel
Op 30 december 2023 zijn door Bosk Investment Limited drie aanvragen omgevingsvergunning ingediend voor het adres Tsjerkebuorren 21 te Twijzel.
De aanvragen voorzien op de bouw van een indoorrijhal, de herbouw van paardenstallen en de bouw van een MFR – gastenverblijf en les-/trainingsruimte. De drie aanvragen zijn vervolgens in behandeling genomen waarbij de uitgebreide procedure op grond van de Wabo van toepassing is.
Het college vraagt de raad drie (ontwerp)verklaringen van geen bedenkingen (vvgb) af te geven voor de aanvragen omgevingsvergunningen en deze (ontwerp)verklaringen van geen bedenkingen te zien als definitieve verklaringen als er geen zienswijzen worden ingediend.Bijlagen
-
16
Over het raadsvoorstel
De samenleving verandert en daarmee ook de relatie tussen overheid en inwoners. Met de inwerkingtreding van de Wet versterking participatie decentraal bestuur is de gemeente verplicht om uiterlijk 1 januari 2027 een participatieverordening vast te stellen.
De gemeenteraad spreekt op 27 november 2025 meningvormend over de startnotitie participatiebeleid. De notitie is een eerste stap in de totstandkoming van een visie op participatie en vormt een belangrijke aanloop naar de wettelijk verplichte participatieverordening. In de startnotitie staat een aantal vragen aan de hand waarvan de gemeenteraad zijn mening kan vormen.Bijlagen
-
17
Oer de moasje
Mei dizze moasje wurdt it kolleezje frege:- Alles yn it wurk te stellen binnen syn wetlike en bestjoerlike mooglikheden om foar te kommen dat de 380kV-heechspanningsferbining troch Achtkarspelen oanlein wurdt;
- Alle juridyske en bestjoersrjochtlike mooglikheden te ferkennen en, as dat nedich is, beswier, berop of oare rjochtsmiddels yn te setten tsjin beslútfoarming dy’t it trasee troch Achtkarspelen mooglik makket;
- Aktyf de gearwurking te sykjen mei de gemeenten Tytsjerksteradiel, Ljouwert en oare belutsen oerheden om mienskiplik op te lûken rjochting provinsje, Ryk en TenneT;
- Yn te setten op ûndergrûnske oanlis of alternative rûtes mei minimale skea oan lânskip, sûnens en leefomjouwing;
- De gemeenterie geregeldwei te ynformearjen oer de fuortgong, de juridyske posysje en de mooglikheden foar ynspraak en partisipaasje foar ynwenners.
Over de motie
Met deze motie wordt het college verzocht:- Alles in het werk te stellen binnen zijn wettelijke en bestuurlijke mogelijkheden om te voorkomen dat de 380kV-hoogspanningsverbinding door Achtkarspelen aangelegd wordt;
- Alle juridische en bestuursrechtelijke mogelijkheden te verkennen en, als dat nodig is bezwaar, beroep of andere rechtsmiddelen in te zetten tegen besluitvorming die het tracé door Achtkarspelen mogelijk maakt;
- Actief de samenwerking te zoeken met de gemeenten Tytsjerksteradiel, Leeuwarden en andere betrokken overheden om gemeenschappelijk op te trekken richting provincie, Rijk en TenneT;
- In te zetten op ondergrondse aanleg of alternatieve routes met minimale schade aan landschap, gezondheid en leefomgeving;
- De gemeenteraad regelmatig te informeren over de voortgang, de juridische positie en de mogelijkheden voor inspraak en participatie voor inwoners.
Bijlagen
-
18Sluiting