Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 23 januari 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
O.F. Brouwer
Toelichting

Het is mogelijk om in te spreken over onderwerpen die op de agenda van de raadsvergadering staan, met uitzondering van de onderwerpen die de raad alleen besluitvormend behandelt. De inspraak vindt plaats voorafgaand aan de behandeling van het agendapunt. De geldende regels voor inspraak kunt u vinden op deze website bij de vraagbaak.

Agendapunten

  1. 0
    Test beeld en geluid
  2. 1
    Opening
  3. 2
    Mededelingen
  4. 3

    Over dit agendapunt
    De raad stelt de agenda definitief vast.

  5. 4

    Over dit agendapunt
    Raadsleden kunnen vragen stellen aan het college over zaken die de gemeente aangaan. Het raadslid dat tijdens het vragenhalfuur vragen wil stellen, geeft de vragen zo mogelijk voor 12.00 uur van de dag voorafgaand aan de dag van de raadsvergadering door. De betreffende portefeuillehouder geeft direct na het stellen van de vraag in de raadsvergadering mondeling antwoord. Als een vraag later binnenkomt, of tijdens het vragenhalfuur, geeft het college zo mogelijk ook direct mondeling antwoord. Als beantwoording niet direct mogelijk is, geeft het college in ieder geval binnen twee werkdagen schriftelijk antwoord aan de vragensteller.

  6. 5

    Over dit agendapunt
    Alle toezeggingen gedaan tijdens informatiecarrousels en raadsvergaderingen staan op de toezeggingenlijst. Als het college van mening is dat het uitvoering heeft gegeven aan de toezegging, vermeldt de griffie dit op de lijst met het voorstel en een toelichting van het college om de toezegging als afgedaan te beschouwen. De griffie voegt de lijst met toezeggingen op 22 januari 2025 toe.


    Het college stelt de raad voor de volgende toezeggingen als afgedaan te beschouwen:
    • De toezegging met het ID-nr. 130 - Schriftelijk terugkomen op vraag besteding gelden stichting Steenbreek
    • De toezegging met het ID-nr. 137 - Lijstje met wijzigingen verstrekken bij tekstuele aanpassingen begroting

  7. 6

    Over dit agendapunt
    Alle aangenomen moties staan op de motielijst. Als het college van mening is dat het uitvoering heeft gegeven aan de motie, vermeldt de griffie dit op de lijst met het voorstel en een toelichting van het college om de motie als afgedaan te beschouwen. De griffie voegt de motielijst op 22 januari 2025 toe.


    Het college stelt de raad voor de volgende moties als afgedaan te beschouwen:
    • De motie met ID-nr. 163 - Onderzoek naar verplaatsing sportvelden en ontwikkeling Lauwerskwartier 3
    • De motie met ID-nr. 487 - Oplossen capaciteitsproblemen politie

  8. 7

    Over dit agendapunt
    De raad stelt de besluitenlijst van de vorige raadsvergadering vast.

  9. 8

    Over het raadsvoorstel
    De heer Schootstra stopt als raadslid van de gemeente Achtkarspelen. Er is nu een vacature in de raad. Mevrouw Hinke Spinder-van Dijk is door de voorzitter van het centraal stembureau benoemd als opvolger van de heer Schootstra. Mevrouw Spinder-van Dijk aanvaardt de benoeming tot raadslid en de gemeenteraad beslist over de toelating als raadslid.

  10. 9

    Over het raadsvoorstel
    Vanaf 2019 kan elke fractie twee steunfractieleden voordragen als deelnemer aan de informatiecarrousel en andere raadsactiviteiten. Dat staat in artikel 9, lid van het Reglement van Orde voor de raad. De gemeenteraad benoemt de steunfractieleden. De fractie van de PvdA draagt de heer Karst de Vries uit Surhuisterveen voor als steunfractielid.

  11. 10

    Over het raadsvoorstel
    Jaarlijks moet de raad het normenkader vast stellen. Het college heeft een nieuw VIC (Verbijzonderde Interne Controle) beleidsplan vastgesteld en informeert de raad hierover. Dit beleidsplan is aangepast aan de nieuwe organisatiestructuur van de gemeente Achtkarspelen. Daarnaast heeft het college besloten geen nieuw controleprotocol voor te leggen aan de raad, maar de raad jaarlijks de goedkeuringstoleranties, verantwoordingsgrens en rapportagegrens vast te laten stellen. Hierdoor is er meer maatwerk mogelijk gelet op alle ontwikkelingen die spelen rond de rechtmatigheidsverantwoording en wordt de raad jaarlijks in positie gebracht.

  12. 11

    Over het raadsvoorstel
    Veiligheidsregio Fryslân is een wettelijk verplichte gemeenschappelijke regeling van alle Friese gemeenten, om taken op het gebied van de brandweerzorg en de publieke gezondheidszorg provinciaal uit te voeren. In de Kaderbrief 2026-2029 geeft Veiligheidsregio Fryslân (VRF) aan welke ontwikkelingen financieel van invloed zijn de komende jaren en iedere deelnemende gemeenteraad kan hier een zienswijze (reactie) op geven. Naast de Kaderbrief is een onderzoek meegezonden met betrekking tot Stichting Brandweeropleidingen Noord (BON). Het algemeen bestuur is van plan om de BON te verbinden aan de veiligheidsregio’s, zodat zij formeel zeggenschap en sturing krijgen en voldaan kan worden aan aanbestedingsregels.
    Het college stelt de raad voor geen zienswijze in te dienen op de Kaderbrief 2026-2029 van Veiligheidsregio Fryslân en ook geen wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van het verbinden van de Stichting Brandweeropleidingen Noord (BON).

  13. 12

    Over het raadsvoorstel
    De Inspectie van Onderwijs heeft geconstateerd dat de gemeente Achtkarspelen haar wettelijke inspectietaak op de gastouderopvang niet volgens de wettelijke vereisten uitvoert (jaarlijks moet minstens 50% van de gastoudervoorzieningen worden geïnspecteerd. De inspectie heeft aangegeven dat bij taakverwaarlozing feitelijke indeplaatsstelling wordt toegepast door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (hierna: SZW) op kosten van de gemeente. Het college wil graag afspraken maken met de inspectie over de verbetering van de taakuitvoering om feitelijke indeplaatsstelling te voorkomen.
    Het college stelt de raad daarom voor in de (meerjaren)begroting van 2025 en verder structureel een budget van € 18.000 per jaar op te nemen voor de inspecties van de geregistreerde voorzieningen voor gastouderopvang om zo jaarlijks 50% van de geregistreerde voorzieningen voor gastouderopvang te inspecteren.

  14. 13

    Over het raadsvoorstel
    De huidige marktverordening is vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2002 en is daarmee sterk verouderd. Europese regelgeving, de manier waarop marktstandplaatsen worden vergund en de flexibiliteit behouden om de markt op een goede manier in de openbare ruimte te plaatsen zijn de aanleiding om de huidige verordening te wijzigen. De nieuwe marktverordening past bij de huidige ontwikkelingen met betrekking tot weekmarkten en bijpassende verplichte regelgeving. Er is gekozen om een VNG-model te volgen, dit model is in januari 2022 ook vernieuwd. Hiermee is de marktverordening aangepast aan de eisen die voortvloeien uit de Europese Dienstenrichtlijn en de Dienstenwet.
    Het college stelt de raad voor de nieuwe marktverordening vast te stellen, de oude in te trekken en kennis te nemen van het door het college vast te stellen inrichtingsplan.

  15. 14

    Over het raadsvoorstel
    De tennisbanen in Drogeham zijn in slechte staat en de tennisvereniging vraagt de gemeente nu om de tennisbanen te renoveren. Bij de renovatie worden ook de bijbehorende opstallen vernieuwd / vervangen (bijv. hekwerken, lichtarmaturen). Voor deze renovatie is een krediet beschikbaar van € 100.000 (prijspeil 2018). Op basis van de eerste kostenraming blijkt dat het gereserveerde krediet onvoldoende is. De verwachte kosten bedragen namelijk € 171.000 (incl. BTW). Van deze investering krijgt de gemeente naar verwachting € 23.000 terug uit hoofde van de ‘SPUK-sportregeling’. Om deze realisatie mogelijk te maken vragen wij de raad om een extra krediet beschikbaar te stellen van netto € 48.000.
    Het college stelt de raad voor één baanblok van 2 tennisbanen te renoveren op het tenniscomplex te Drogeham en voor deze renovatie een extra krediet beschikbaar te stellen van netto € 48.000.

  16. 15
    Sluiting