Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Informatiecarrousel

Videovergadering

donderdag 15 april 2021

19:30 - 22:25
Voorzitter
O.F. Brouwer
Toelichting

Vanwege het coronavirus vindt de informatiecarrousel op een andere manier dan gebruikelijk plaats en zonder publiek en pers. De raadsleden zullen vanaf hun thuissituatie vergaderen via een videoverbinding. De vergadering is via de livestream te volgen.


De stukken voor deze vergadering zijn vanaf 9 april 2021 hieronder te vinden en te raadplegen.


De raadsleden stellen zelf de agenda van de informatiecarrousel samen. Aan de hand van de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering en de Lijst Ingekomen Stukken wordt geïnventariseerd over welke onderwerpen nog nadere informatie gewenst is en dus geagendeerd moeten worden. De onderwerpen van de raadsagenda waar geen vragen over zijn, worden wel geagendeerd voor de informatiecarrousel, onder het kopje ‘Overige stukken’. Op deze manier kan er burgerinspraak plaatsvinden. In de informatiecarrousel van 15 april komen de onderwerpen van de raadsvergadering van 22 april aan de orde.


Het is mogelijk om in te spreken over onderwerpen die op de agenda van de informatiecarrousel staan. De inspraak vindt plaats voorafgaand aan de behandeling van het agendapunt. De geldende regels voor inspraak kunt u vinden op deze website bij de vraagbaak.


Bij de agendapunten staan richttijden van de behandeling aangegeven. Dit is slechts een indicatie, afhankelijk van het verloop van de vergadering kunnen de onderwerpen ook eerder of later aan de orde komen.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 0

  2. 1

    Inwoners van de gemeente Achtkarspelen en bij de gemeente Achtkarspelen belanghebbende organisaties worden in de gelegenheid gesteld een onderwerp op de agenda van de informatiecarrousel te plaatsen. Zij kunnen daartoe een verzoek indienen bij de raadsgriffie, waarbij wordt aangegeven wat het onderwerp is, het doel van de agendering en wie de woordvoerder is. Het verzoek wordt door de raadsgriffie voorgelegd aan het presidium, dat besluit of en zo ja, wanneer het onderwerp wordt geagendeerd. Bij de beoordeling van het verzoek kan het presidium het college om advies vragen. (Bron: Reglement van Orde (RvO) van de raad van de gemeente Achtkarspelen, artikel 15, lid 2.) Dhr. Dijkstra uit Twijzelerheide heeft namens de initiatiefgroep MFA Twijzelerheide een verzoek ingediend om dit onderwerp op de agenda van de informatiecarrousel te plaatsen en hier bij in te spreken. Het presidium heeft ingestemd met dit verzoek.


    Dhr. Dijkstra licht het onderwerp namens de initiatiefgroep MFA Twijzelerheide toe. Hij maakt hierbij gebruik van een PowerPointpresentatie. Er worden meerdere verduidelijkende vragen gesteld die worden beantwoord door dhr. Dijkstra.
    Dhr. Graansma (PVV) wil graag meer informatie over het verschil in berekening van de kosten van de initiatiefgroep en van de gemeente. De voorzitter geeft aan dat vragen voor de ambtelijke organisatie via de griffie ingediend kunnen worden.
    Dhr. Zwaagstra (CDA) kondigt een motie aan voor de volgende vergadering en mevr. Dotinga-van der Veen (FNP) verzoekt om dit onderwerp te agenderen voor de volgende raadsvergadering.

  3. 2

    Inwoners van de gemeente Achtkarspelen en bij de gemeente Achtkarspelen belanghebbende organisaties worden in de gelegenheid gesteld een onderwerp op de agenda van de informatiecarrousel te plaatsen. Zij kunnen daartoe een verzoek indienen bij de raadsgriffie, waarbij wordt aangegeven wat het onderwerp is, het doel van de agendering en wie de woordvoerder is. Het verzoek wordt door de raadsgriffie voorgelegd aan het presidium, dat besluit of en zo ja, wanneer het onderwerp wordt geagendeerd. Bij de beoordeling van het verzoek kan het presidium het college om advies vragen. (Bron: Reglement van Orde (RvO) van de raad van de gemeente Achtkarspelen, artikel 15, lid 2.) Op 1 april 2021 is het informerende raadsvoorstel ‘Concept woningbouwprogrammering 2021’ op de Lijst Ingekomen Stukken (LIS) geplaatst en naar aanleiding daarvan heeft dhr. Pilat als deelnemer aan het collectief Tiny houses Buitenpost/Lytse hûskes Bûtenpost een verzoek ingediend om dit onderwerp op de agenda van de informatiecarrousel te plaatsen en hier bij in te spreken. Het presidium heeft ingestemd met dit verzoek.


    Het onderwerp wordt toegelicht door dhr. Pilat en hij beantwoordt meerdere verduidelijkende vragen. Op verzoek van dhr. Nicolai (PvdA) wordt dit onderwerp geagendeerd voor een volgende raadsvergadering.

  4. 3

    De Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Achtkarspelen 2021 dient te worden vastgesteld. De laatste Verordening leerlingenvervoer dateert van 2006. Sindsdien hebben zich nieuwe ontwikkelingen voorgedaan in het domein van onderwijs en zorg, waarbij met name de Wet passend onderwijs wijzigingen in het leerlingenvervoer vereist. Dit heeft geleid tot een nieuwe landelijke modelverordening leerlingenvervoer (2020), die recht doet aan recente ontwikkelingen en wetswijzigingen. Ook is, ten behoeve van de leesbaarheid, de indeling van de artikelen aangepast. Behalve landelijke ontwikkelingen was er bovendien regionaal de wens van de vier deelnemende gemeenten in de gemeenschappelijke regeling Jobinder om het beleid en in samenhang hiermee de verordening leerlingenvervoer te harmoniseren. De nieuwe verordening is in nauw overleg tussen de gemeenten tot stand gekomen en is voor alle vier gemeenten hetzelfde. Gelijktijdig met het vaststellen van de nieuwe verordening, moet de Verordening Leerlingenvervoer Achtkarspelen 2006 worden ingetrokken.


    Dit onderwerp is geagendeerd op verzoek van de FNP-fractie. Er is gevraagd om een presentatie. De CDA-fractie heeft vooraf een vraag ingediend.
    Mevr. S. Sikkema (beleidsmedewerker onderwijs) licht het onderwerp aan de hand van een PowerPointpresentatie toe. De vooraf ingediende vraag van de CDA-fractie is hierin meegenomen.
    Er worden meerdere verduidelijkende vragen gesteld die worden beantwoord door mevr. Sikkema.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

  5. 4

    Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Met de overdracht van deze verantwoordelijkheden ontstaat ook de uitdaging om het toezicht op de naleving van wet- en regelgeving, naast de Participatiewet, ook binnen de Jeugdwet en de Wmo 2015 te borgen. Hiervoor dient een nalevingsvisie (beleidskader) te worden vastgesteld.


    Dit onderwerp is geagendeerd op verzoek van de FNP-fractie. Er is gevraagd om een presentatie.
    Dhr. J. Jager (beleidsmedewerker samenleving inkomen/handhaving) licht het onderwerp aan de hand van een PowerPointpresentatie toe. Er worden meerdere verduidelijkende vragen gesteld die worden beantwoord door dhr. Jager.
    Dit onderwerp is mening vormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

  6. 5

    Als gevolg van de uitgangspunten van het vastgestelde Beleidskader Sociaal Domein en het doorvoeren van de vastgestelde bezuinigingen is er aanleiding de Verordening Kansregeling 2015 te vervangen door de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2022.


    Dit onderwerp is geagendeerd op verzoek van de GBA-fractie. Er zijn vooraf vragen ingediend.
    Er worden meerdere verduidelijkende vragen gesteld die worden beantwoord door dhr. Jager.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

  7. 6

    Dit onderwerp is geagendeerd op verzoek van het college om in de informatiecarrousel al een eerste, globale terugkoppeling te geven. De eerste participatieronde loopt tot 15 april 2021 en input naar aanleiding van deze terugkoppeling kan doorgegeven worden aan de leden van de werkgroep Omgevingswet die op 29 april 2021 bij elkaar komt voor dit onderwerp.
    Mevr. M. Stielstra (beleidsmedewerker RO) licht het onderwerp toe aan de hand van een PowerPointpresentatie.
    Er worden meerdere verduidelijkende vragen gesteld die worden beantwoord door mevr. Stielstra.

  8. 7

    De gemeente Achtkarspelen wil het voorliggende veld moderniseren en opnieuw vormgeven. Dit vraagt om een nieuwe visie op het voorliggend veld. Deze startnotitie beschrijft het proces om te komen tot die visie. De visie is kaderstellend voor nadere subsidieregelingen die het college vaststelt, waarin de ombuiging uit de begroting 2021-2024 wordt verwerkt. Wanneer deze visie aanleiding vormt om de algemene subsidieverordening aan te passen, wordt deze ter vaststelling aan de raad aangeboden.


    Dit onderwerp is geagendeerd op verzoek van de PvdA-fractie, er is gevraagd om een presentatie.
    Mevr. N. Dölle (programmamanager sociaal domein) licht het ondewerp toe aan de hand van een PowerPointpresentatie.
    Er worden meerdere verduidelijkende vragen gesteld die worden beantwoord door mevr. Dölle.

  9. 8

    De raad wordt gevraagd te besluiten om Global Goals gemeente te worden. Door het worden van een Global Goals gemeente maakt Achtkarspelen de bewuste keuze om achter de 17 wereldwijde doelen te staan en hieraan bij te willen dragen.


    Dit onderwerp is geagendeerd op verzoek van het college vanwege de presentatie van een onderzoek naar de toepassing van Gobal Goals in de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen, dat uitgevoerd is door Lisa Edema, student bestuurskunde aan de Thorbecke Academie. Dit onderwerp is ook door de CDA-fractie geagendeerd in verband met een technische vraag.
    Lisa Edema (student bestuurskunde aan de Thorbecke Academie) licht het onderwerp toe aan de hand van een PowerPointpresentatie. Er worden meerdere verduidelijkende vragen gesteld die worden beantwoord door mevr. Edema en mevr. Bergsma (beleidsmedwerker RO/recreatie en toerisme). Hierbij wordt ambtelijk toegezegd schriftelijk terug te komen op de vraag van de CDA-fractie om voor ieder doel een praktisch voorbeeld te geven.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

    Toezeggingen

    Titel
    Praktische voorbeelden bij de Global Goals
  10. 9

    Op sportpark It Ketting in Surhuisterveen zijn twee voetbalverenigingen en een korfbalvereniging actief. Uit een analyse is gebleken dat de capaciteit van het sportpark in zijn huidige vorm voor alle verenigingen te beperkt is. Daar komt bij dat de capaciteit over een aantal jaren nog beperkter wordt omdat het kunstgrasvoetbalveld aan beddenfabrikant AVEK verkocht is, in verband met de toekomstige verplaatsing van het bedrijf.
    Om meer ruimte te creëren wordt de raad nu voorgesteld om korfbalvereniging It Fean te verplaatsen naar sportpark Vierstromenland en daarvoor een krediet beschikbaar te stellen. Bij Vierstromenland is voldoende ruimte om twee korfbalvelden aan te leggen naast de bestaande skeelerbaan. Het clubgebouw bij de skeelerbaan wordt daarbij verbouwd en vergroot zodat de korfbalvereniging en de skeelervereniging hier gezamenlijk gebruik van kunnen maken.


    Dit onderwerp is geagendeerd op verzoek van de CDA- en GBA-fractie. Er zijn vooraf vragen ingediend.
    Inspreker: dhr. H. Kempenaar (voorzitter korfbalvereniging It Fean).
    Er worden meerdere verduidelijkende vragen gesteld die worden beantwoord door dhr. Kempenaar, dhr. De Boer (beheer Openbare Ruimten) en dhr. Kappenburg (beleidsmede-werker beheer). Hierbij wordt ambtelijk toegezegd schriftelijk terug te komen op de vraag van dhr. Van der Wal (CDA) hoeveel kosten de gemeente voor de sportaccommodaties in rekening brengt aan alle verenigingen.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

    Toezeggingen

    Titel
    De kosten die de gemeente in rekening brengt voor sportaccommodaties
  11. 10

    Door middel van dit overzicht 'Begrotingswijzigingen april 2021' wordt de raad meegenomen in een aantal ontwikkelingen, die zich in de afgelopen periode hebben voorgedaan ten opzichte van de begroting 2021.


    Er hebben zich geen insprekers gemeld, dit onderwerp wordt niet behandeld.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

  12. 11

    De raden van de deelnemers worden op grond van artikel 30 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkmaatschappij 8KTD in de gelegenheid gesteld een reactie (zienswijze) te geven op de wijzigingen van april op de begroting 2021 van de Werkmaatschappij 8KTD.


    Er hebben zich geen insprekers gemeld, dit onderwerp wordt niet behandeld.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

  13. 12

    Wijzigen GR
    Onlangs heeft het AB van de FUMO besloten een nieuwe financieringssystematiek vast te stellen. Waar nu nog een vaste bijdrage wordt betaald zal straks afgerekend worden op basis van daadwerkelijke afname van taken, met als doel een eerlijkere en transparantere wijze van betalen van de afgenomen taken. Onze gemeente heeft structureel meer taken afgenomen dan waarvoor is betaald. De nieuwe systematiek is dan ook in zoverre nadelig.  Om de wijziging vorm te geven is het noodzakelijk dat de GR wordt gewijzigd. Gelijktijdig wordt de GR op enkele kleine onderdelen gewijzigd, zoals het inpassen van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, het aanpassen van enkele gemeentenamen, en de beoogde inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2022. Omdat de begroting 2022 is gebonden aan de nieuwe financieringssystematiek vindt de behandeling van deze GR gelijktijdig met de ontwerpbegroting FUMO 2022 plaats.
    De financieringssystematiek is gewijzigd voor dat u met de wijziging van de GR heeft ingestemd. Er kan alleen tegen een wijziging van de GR worden gestemd vanwege juridische grondslagen of als het algemeen belang in het geding is. Er wordt dan ook onvoldoende rekening gehouden met uw rol. Daarnaast komt de wijziging niet tegemoet aan uw aangenomen motie van 12 november 2020 om voor gemeenschappelijke regelingen de nullijn te hanteren. Derhalve heeft onze AB-vertegenwoordiger dan uitdrukkelijk niet met dit voorstel op de AB-vergadering ingestemd.


    Ontwerpbegroting
    In totaliteit neemt de ontwerpbegroting van 2022 met circa 500.000, - euro toe. De toename is het gevolg van indexering en het gevolg van besluiten door individuele deelnemers om meer taken bij de FUMO onder te brengen.
    De ontwerpbegroting 2022 maakt dat de deelnemersbijdrage voor onze gemeente met  40.636,- euro gaat toenemen van 356.703,- euro naar 397.338,- euro. De toename is grotendeels het gevolg van een aanpassing in de financieringssystematiek. Nu nog betalen wij een vaste bijdragen per bedrijf dat is ingebracht bij de FUMO. Vanaf 2022 zal worden afgerekend op basis van uitgevoerde werkzaamheden. Sinds de oprichting van de FUMO hebben wij structureel meer taken afgenomen dan waarvoor is betaald. De nieuwe systematiek is daarom ook voor ons nadelig.


    Er hebben zich geen insprekers gemeld, dit onderwerp wordt niet behandeld.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

  14. 13

    De Omgevingswet biedt meer ruimte voor ideeën van initiatiefnemers en voor lokale afwegingen. Daarin wegen de belangen van betrokkenen nadrukkelijk mee. Eerder heeft de raad een keuze voor een participatietraject gemaakt voor de uitvoering van de participatie ten behoeve van het opstellen van de omgevingsvisie. Participatie speelt bij de invoering van de Omgevingswet echter niet alleen in het traject tot het komen van een (omgevings)visie, maar ook in het vergunningentraject.
    Het raadsbesluit over participatie in het vergunningsproces vormt samen met het in december 2020 genomen besluit over participatie voor de omgevingsvisie de basis voor het op te stellen participatiebeleid in het kader van de Omgevingswet.


    Er hebben zich geen insprekers gemeld, dit onderwerp wordt niet behandeld.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

  15. 14

    Wanneer inwoners/initiatiefnemers plannen hebben waarvoor een vergunning moet worden aangevraagd, verandert de manier waarop het al dan niet verlenen van de vergunning plaats vindt na de invoering van de de Omgevingswet op 1 januari aanstaande. Deze veranderingen zijn gericht op het vereenvoudigen en versnellen van het realiseren van initiatieven en plannen. Daarom wordt voor de standaard aanvragen een nieuw Digitaal Stelsel ingericht. Voor aanvragen die niet passen binnen de bestemmingsplannen (vanaf 1 januari 2022: het tijdelijk omgevingsplan) moet door de gemeente besloten worden of van de plannen mag worden afgeweken. Dit raadsvoorstel gaat over de verandering ten aanzien van de adviserende rol van de gemeenteraad in het vergunningproces bij grote en complexe afwijkingen van het omgevingsplan . Deze verandering wordt het adviesrecht van de raad genoemd.
    De aanpassingen in het proces hebben tot doel om het voor inwoners/initiatiefnemers duidelijker te maken welke stappen moeten worden gezet en welke rol de gemeenteraad en het college spelen. Daarnaast moet de formele aanvraagprocedure na 1 januari 2022 binnen acht weken worden afgehandeld. Het adviesrecht speelt een rol bij het realiseren van deze versnelling.
    Voor een uitgebreide toelichting op de achtergronden van het adviesrecht en voor enkele uitgewerkte voorbeelden verwijzen we naar de bijlage van de VNG en de podcast.


    Er hebben zich geen insprekers gemeld, dit onderwerp wordt niet behandeld.

  16. 15

    Op 24 mei 2018 is mevrouw P.M. Jonker benoemd tot wethouder, waarbij ontheffing is verleend van het vereiste van ingezetenschap voor de periode van één jaar. Die ontheffing dient jaarlijks verlengd te worden.


    Er hebben zich geen insprekers gemeld, dit onderwerp wordt niet behandeld.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

  17. 16

    Volgens de Gemeentewet moet de gemeenteraad een gedragscode vaststellen voor zijn leden. Op voorstel van het presidium wordt de gemeenteraad gevraagd de Gedragscode raad Achtkarspelen 2021 vast te stellen. De gedragscode uit 2015 komt daarmee te vervallen.


    Er hebben zich geen insprekers gemeld, dit onderwerp wordt niet behandeld.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.

  18. 17

    Op voorstel van het college van B&W wordt de gemeenteraad gevraagd de Gedragscode burgemeester en wethouders Achtkarspelen 2021 vast te stellen. De gedragscode uit 2015 komt daarmee te vervallen.


    Er hebben zich geen insprekers gemeld, dit onderwerp wordt niet behandeld.
    Dit onderwerp is meningvormend/besluitvormend geagendeerd voor de raadsvergadering van 22 april 2021.