Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

donderdag 22 mei 2025

16:00 - 17:00
Locatie

Grutte Keamer

Voorzitter
J.D. de Vries
Toelichting

Het presidium van de raad wordt gevormd door de fractievoorzitters van de gemeenteraad. Voorzitter is de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad.
Het presidium wordt ook wel gezien als het ‘dagelijks bestuur’ van de raad.
De vergaderingen van het presidium zijn openbaar en ook de verslagen worden gepubliceerd. De agenda van het presidium bestaat uit een openbaar deel en een besloten deel.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom.
    Tjitske Veenstra is verhinderd.

  2. 2

    Het presidium stelt de agenda ongewijzigd vast.

  3. 3

    Het presidium stelt het verslag ongewijzigd vast.


    Naar aanleiding van het verslag vraagt Toos van der Vaart of in de bijeenkomst over Debatrijk op 5 juni hetzelfde gepresenteerd wordt als eerder in de werkgeverscommissie. Dat is niet het geval, het is meer instructie. De griffier adviseert om wel aanwezig te zijn.

  4. 4

    De punten 4, 7, 8, 10 en 11 zijn afgehandeld. De griffie voert ze af.

  5. 5

    Volgens de verordening valt alles wat in het belang is voor een beter functioneren van de fractie onder het fractiebudget.


    Er zijn opmerkingen over de rood gearceerde posten. De griffier is met de concerncontroller van mening dat deze geen betrekking hebben op het beter laten functioneren van een fractie. Het voorstel aan het presidium is om die facturen ‘niet te vergoeden’.


    De meerderheid van het presidium is van mening dat coalitieoverleg wel bijdraagt aan het beter functioneren van de fractie en dus onder de fractievergoeding valt, ledenvergaderingen niet.


    Het presidium is niet voor een maximumbedrag voor teambuilding. Wat precies onder teambuilding valt, daar wil het presidium pragmatisch mee omgaan.


    Het is van belang dat de bestedingen goed omschreven zijn. Ook moeten alle nota’s bij de griffie ingeleverd worden. De nota’s worden tot nu toe niet actief openbaar gemaakt.


    De griffier gaat samen met de concerncontroller de ‘rode posten’ bespreken met de betreffende penningmeesters.



    Het punt komt een volgende vergadering nog een keer op de agenda. De nota’s worden dan ook als bijlagen toegevoegd.

  6. 6

    LTA
    Het presidium gaat akkoord met de presentatie van de afstudeeropdracht van Mirthe Hollander op 26 juni om 18.00 uur (met soep en broodjes).


    Het proces behandeling kadernota wordt als volgt:

    12 juni 2025 Uitreiken kadernota bij raadsvergadering
    19 juni 2025 19.30 uur Informatiebijeenkomst kadernota met toelichting door Jeroen Kuijpens
    19 juni 2025 20.30 uur Fractievergaderingen
    20 juni 2025 Uiterlijk inleverdatum schriftelijke vragen over de kadernota.
    Vragen die eerder bekend zijn ook graag eerder mailen aan de griffie.
    Als het niet lukt om vragen 20 juni aan te leveren, dan even contact opnemen met de griffie.
    25 juni 2025 Uiterlijke datum beantwoording schriftelijke vragen kadernota door college.
    26 juni 2025 19.30 uur Informatiecarrousel kadernota
    Hierbij zijn ook de wethouders aanwezig. Er vindt geen debat plaats maar er mogen wel verduidelijkende vragen gesteld worden. Die mogen ook door de wethouders beantwoord worden.
    3 juli 2025 14.00 uur Behandeling kadernota (na de vaststelling van de jaarstukken)

    Het presidium gaat akkoord met de wijzigingen in de LTA.


    Het voorstel om op 26 juni na de informatiecarrousel een besloten informatiebijeenkomst over de uitkomsten van de gesprekken over het sportaccommodatiebeleid te houden stuit op bezwaren bij IJde van Kammen en Hink Speulman. Zij zijn niet voor besloten bijeenkomsten omdat je er niet aan kunt refereren. De voorzitter bespreekt met de wethouder of het niet openbaar kan en dan op 26 juni na de presentatie van Mirthe Hollander. (Red. wethouder gaat akkoord met een bijeenkomst om 18.45 uur die niet actief openbaar gemaakt wordt).


    IJde van Kammen merkt op dat er op de LTA bij ‘Overige onderwerpen’ nog een toezegging staat die wethouder Van der Tuin gedaan heeft. (Toezegging Lea om tarieven e.d. nader te onderzoeken in licht van vragen over verschillen met landelijke gemiddelde). Dit heeft te maken met de leges.

  7. 7

    Voorbeschouwing raadsvergadering 22 mei 2025


    Punt 9: Opvang alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) in Achtkarspelen
    De voorzitter doet verslag van de voorbereidingen die getroffen zijn voor een goed en veilig verloop van de raadsvergadering.


    Jeffrey Graansma dient zijn motie in in de eerste termijn van het debat. Het college reageert daarop in eerste termijn. Dan volgt een tweede termijn en de mogelijkheid voor het afgeven van een stemverklaring.


    Punt: Benoeming en installatie wethouder Van Esch
    Er wordt bij dit punt hoofdelijk gestemd via stembriefjes. De voorzitter gaat er van uit dat wanneer er voor installatie van de wethouder gestemd wordt de woonplaatsontheffing ook akkoord is.
    Na de beëdiging van Engbert van Esch, het afscheid van Tjidsger Spinder en de beëdiging van Rienk Schootstra is er een schorsing om alle drie heren de hand te schudden.


    Punt: Moties
    Zowel de ChristenUnie als de FNP zijn niet akkoord met het als afgedaan beschouwen van twee van de moties. Zij maken hierover een opmerking in de raadsvergadering.

  8. 8

    Het presidium gaat akkoord met de conceptagenda met dien verstande dat punt 16 (Prioriteren woningbouwplannen) nog van de agenda afgaat. Op 15 mei zijn de woningbouwplannen in een informatiebijeenkomst gepresenteerd met een prioritering van het college. Op 30 juni is er een openbare bijeenkomst waarbij inwoners kennis kunnen nemen van de plannen van het college. Binnenkort krijgt de raad nog een raadsinformatiebrief over de stand van zaken en de prioritering. Raadsleden kunnen een raadsinformatiebrief agenderen voor de informatiecarrousel of de raadsvergadering.


    Het presidium stelt het zeer op prijs dat de meeste stukken nu al bij de stukken van het presidium zaten.

  9. 10

    Er zijn geen ingekomen stukken.

  10. 11

    Hier wordt geen gebruik van gemaakt.

  11. 12

    De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de vergadering.

  12. 13.a

    De vergadering wordt besloten vervolgd.